از کجا بفهمیم اندازه عکسمان برای چاپ خوب است یا نه؟

تا حالا شده عکسی رو از اینترنت گرفته باشین یا عکسی که با موبایل یا دوربین گرفتین رو چاپ کنید و ببینید که خیلی بد شده!

به نظر عجیب میاد، آخه عکسی که انتخاب کردین داخل گوشی‌تون خیلی خوب و قشنگ بود حالا چی شد که موقع چاپ کیفیتش خراب شد!؟

با ما باشید تا با هم این علت رو بررسی کنیم و البته راهکارهایی داریم که بتونید براحتی بفهمید عکسی که دارین، برای چاپ مناسبه یا نه و اگه مناسبه تا چه اندازه‌ای میشه چاپ کرد.

اگر فرض کنیم که عکس در شرایط خوب گرفته شده و مثلاً تار نیست! دو عامل مهم هستند که تأثیر مستقیم بر کیفیت تصویر چاپ شده دارند. این عامل‌ها عبارتند از:

  • اندازه تصویر
  • رزولوشن عکس

اندازه تصویر:

اندازه تصویر که با دو معیار عرض (width) و ارتفاع (height) اندازه‌گیری و معمولاً به پیکسل بیان میشن. به عنوان مثال 1200×1600 px

رزولوشن عکس:

رزولوشن عکس یا وضوح تصویر که به مقدار تفکیک پذیری تصویر و تراکم پیکسلی عکس گفته میشه و با واحد  ppi بیان میشه. ppi مخفف عبارت Pixel Per Inch هست و به معنی تعداد پیکسل‌هایی است که در ۱ اینچ (۲.۵ سانتی‌متر) از طول یا عرض صفحه قرار دارند. برای مثال وقتی گفته میشه رزولوشن این عکس ۳۰۰ هست یعنی در ۱ اینچ از صفحه ۳۰۰ پیکسل در طول یا عرض کنار هم قرار گرفتن.

هرقدراندازه رزولوشن بالاتر باشد کیفیت تصویر بالاتر خواهد بود. اگرچه در عمل انسان قادر نیست رزولوشن‌های بالاتر را تشخیص دهد.

برای چاپ عکس، حداقل رزولوشن لازم، باید ۳۰۰ باشد. اگر چه در اندازه‌های بزرگ‌تر می‌توان رزولوشن را پایین‌تر در نظر گرفت. چرا که هر چه اندازه بزرگ‌تر میشه ما نیز معمولاً به نسبت از فاصله دورتری به تصویر نگاه میکنیم. برای مثال ما یک کاغذ A4 رو از فاصله خیلی نزدیک نگاه میکنیم، برای همین رزولوشن چاپ کاغذ رو حداقل ۳۰۰ درنظر میگیریم اما برای یک بیلبورد بزرگ میتوان آن را ۷۲ یا کمتر در نظر گرفت و چون فاصله ما با بیلبورد زیادهست، کیفیت مناسب به نظر میاد.

بیشتر تصاویر که در اینترنت قرار دارند با رزولوشن ۷۲ یا ۹۶ هستند.

در چاپ سابلیمیشن یا حرارتی هم این عوامل همینطور عمل میکنند. در چاپ بر روی سطوح هم این دو عامل تاثیر مستقیمی بر کیفیت چاپ دارند. با توجه به این نکته هست که واحد طراحی زرین چاپ با دقت تصاویر ارسالی را بررسی میکند و در صورتی که کیفیت تصویر برای چاپ مناسب نباشد، به مشتریان عزیز اطلاع داده می‌شود تا نسبت به تغییر عکس خود اقدام کنند.

در چاپ سابلیمیشن، چون محصول چاپ شده از نزدیک دیده می‌شود باید رزولوشن را ۳۰۰ قرار داد تا کیفیت چاپ بسیار بالا باشد. کیفیت چاپ در سابلیمیشن علاوه بر کیفیت عکس، به عواملی دیگه‌ای هم بستگی داره که در مقاله‌های بعدی همه رو بررسی میکنیم.

خب الان با دو معیار اساسی آشنا شدیم. اما سؤال اصلی اینه:

از کجا بفهمیم عکسی که داریم برای چاپ خوبه یا نه!؟

براحتی می‌تونیم این کار رو انجام بدیم. اول باید اندازه تصویر رو بدونیم. برای این کار روی کامپیوتر، بر روی عکس مورد نظر راست کلیک کنید، از منوی باز شده گزینه properties کلیک کنید. در پنجره باز شده به تب details بروید. (تصویر پایین)

article01

همانطور که در عکس بالا مشخص شده است. در قسمت Image اندازه‌های تصویر و رزولوشن آن مشخص شده است. برای دیدن اندازه عکس‌ها در موبایل، به منو بروید و بر روی جزییات یا مشخصات عکس ضربه بزنید تا اطلاعات عکس نشان داده شود.

خب! الان من اندازه‌های عکس رو دارم. طبق نمونه بالا عرض عکس من ۹۰۰ پیکسل و ارتفاع آن ۱۶۰۰ پیکسل است. برای اینکه بفهمم این عکس برای چاپ مناسب هست و حتی اندازه های مناسب برای چاپ رو بفهمم طبق فرمول زیر عمل می‌کنم:

اول عرض و ارتفاع رو تقسیم بر ۳۰۰ می‌کنیم. ۳۰۰ رو انتخاب کردم چون رزولوشن ما برای چاپ ۳۰۰ هست. پس مقادیر ما میشن:

   ۳ = ۳۰۰ ÷ ۹۰۰

۵.۳ = ۳۰۰ ÷ ۱۶۰۰

مقادیر به دست آمده به اینچ هستند. از آنجاییکه هر اینچ برابر است با ۲.۵۴ سانتی‌متر، برای تبدیل به سانتی‌متر کافیه عددها رو در اندازه گفته شده ضرب کنیم :

۷.۶۲ = ۳ × ۲.۵۴

۱۳.۴۶ = ۵.۳ × ۲.۵۴

طبق عملیات بالا! این عکس برای چاپ در اندازه  ۱۴×۸ سانتی‌متر  (رند شده) مناسب است.

در ادامه فایل اکسلی رو براتون قرار دادم که این محاسبات رو براحتی براتون انجام میده. فقط کافیه اندازه تصویر رو به پیکسل در فایل وارد کنید، و اندازه عکس برای چاپ به سانتی‌متر رو ببینید 🙂

»»» دانلود فایل محاسبه اندازه قابل چاپ تصویر

جدول زیر اندازه‌هایی که بیشتر استفاده میشوند رو نشون میده، امیدوارم که براتون مفید باشه:

اندازه مگاپیکسل دوربین حداکثر اندازه به پیکسل    اندازه قابل چاپ با رزولوشن ۳۰۰
21200×160010×14
31536×204813×17
41704×227414×19
51920×256016×22
62048×307217×26
72304×307220×26
82448×326421×28
102736×364823×30
123000×400025×33

منبع: زرین چاپ

2 دیدگاه

  1. مهرآموز

    26 آبان 1400 at 5:52 ب.ظ

    مفید و عالی بود،ممنونم

  2. علی

    28 آذر 1401 at 8:58 ب.ظ

    سپاس بیکران و فراتر از ان

دیدگاهتان را بنویسید

با افتخار آماده پذیرش هنرمندان، طراحان دیجیتال و عکاسان مبتکر هستیم!


» اگر شما در زمینه‌های فتوشاپ، طراحی دیجیتال یا عکاسی تجربه دارید
» اگر آتلیه عکاسی و یا دفتر طراحی و چاپ دارید
» اگر بازاریابی حرفه‌ای هستنید

الان وقتشه که از استعداد، هنر و مهارتی که دارید کسب درآمد کنید.

براحتی می‌توانید بر روی محصولات زرین چاپ طراحی کنید و در فروشگاه خودتان محصول زیباتون رو بفروشید. شما برای خودتان کار می‌کنید و زرین چاپ به راه‌اندازی کسب‌و‌کار آنلاین شما رونق می‌بخشد. فقط چند کلیک تا افتتاح شعبه‌ی آنلاین کسب‌و‌کارتان فاصله دارید.

برای اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر ضربه بزنید: فروشنده شو!

از تخفیف‌های استثنایی به آسانی باخبر شوید!


زرین چاپ را دنبال کنید